Langstudeerders diplomeren in de praktijk

door | jan 6, 2021 | Economie, Flexibele leerroute, Onderwijs, Zorg

Langstudeerders

Langstudeerders vormen om meerdere redenen een probleem voor opleidingen. Financieel is hierbij de verhouding “onbekostigd opleiding X / landelijk gemiddelde” van belang. Hoe ongunstiger deze verhouding hoe meer het de opleiding kost. Dat kan soms oplopen tot tonnen of zelfs miljoenen. Zeker op hogeschoolniveau. Het eigenaarschap van dit financiële vraagstuk ligt doorgaans bij de individuele opleidingen, faculteiten, schools of academies.

Afstuderen

Het is dus van belang de doorstroom en diplomering op dit aggregatieniveau goed te blijven monitoren en hierop te blijven sturen. Studievertragers worden daarom gestimuleerd om zo snel mogelijk af te studeren. Met hen worden trajecten hiervoor afgesproken. Studenten die langer dan de nominale duur (of nominaal +1) studeren zijn in te delen in het kwadrant “nog weinig/veel te doen voor ze kunnen afstuderen” en “hoge/lage motivatie”. Beide kwadranten met “hoge motivatie” kunnen via de Flexibele Leerroute gericht hun diploma in de praktijk halen. Hoe minder de kandidaat nog te doen heeft, hoe sneller het gerichte maatwerk begeleidingstraject tot een diploma leidt.

Begeleiding op maat

Deze langstudeerders kunnen via de flexibele leerweg van Academie Werkend Leren individuele en op het beoordelingskader afgestemde begeleiding op maat krijgen om in de praktijk alleen die onderdelen alsnog te leren beheersen en aan te tonen waarvoor ze nog geen EC’s hebben ontvangen.
Samen met de tutoren, studieleiders, coaches van de opleidingen kunnen onze leerregisseurs gericht en snel in kaart brengen welke onderdelen de student nog niet beheerst en in de praktijk alsnog moet leren danwel moet aantonen. Zoals hierboven is aangegeven begeleiden we de kandidaat vervolgens op maat en gepersonaliseerd in de praktijk tot hij alle onderdelen aantoonbaar beheerst.
Hieraan zijn twee voorwaarden verbonden: de kandidaat heeft voor het diploma relevant werk, want de praktijk wordt gebruikt als rijke leeromgeving en de kandidaat heeft een pro-actieve leerhouding (dit heeft een hoge correlatie met de dimensie hoge motivatie in het hierboven genoemde kwadrant).

Paul van Deursen

De laatste berichten

Het belang van de juiste leerstijl

Peter Korringa van UWV heeft er voor gekozen een medewerkster van zijn team via de Flexibele Leerroute van Academie Werkend Leren op te leiden tot mbo Juridisch Administratief Dienstverlener. Wij vroegen hem naar de reden. Het huidige onderwijssysteem is in mijn ogen...

Ervaringen van een kandidaat “MBO Managementassiste”

Mariska Michèl is secretaresse bij UWV en wil haar ervaringen inzetten om gericht door te ontwikkelen richting het diploma Managementassistent. Nu ze even bezig is met de Flexibele Leerroute zijn we benieuwd hoe het met haar gaat. Waarom heb je gekozen voor de...